Vietnam franchise market holds great potential for F&B
Five successful international F&B franchises have outlined why they see Vietnam as the next major potential market to seek partners and franchisees.
Senior executives from Little Caesars, Presotea, Element Fresh, The Boiling Crab, and Grimaldi’s participated in a franchise discovery day in Hanoi last week, organised by Ho Chi Minh City-headquartered, regional franchise consultancy VF Franchise Consulting.
Other speakers affirmed Vietnam is an attractive market for franchises: within 10 years, from 2007 to 2016, Vietnam has witnessed the arrival of 164 foreign franchises bringing 201 brands. F&B franchises comprise 40 per cent of those, including KFC, Lotteria, Jollibee, Pizza Hut, Starbucks, McDonald’s, Domino’s Pizza, Popeye’s Chicken and Texas Chicken.
Sean T. Ngo, CEO of VF Franchise Consulting and international representative of The Boiling Crab said the main reason why foreign franchises coming to Vietnam is because they see the potential to grow here. With a population nearing 92 million and growing by 1 per cent annually, 60 per cent are aged under 30. And Vietnam is expected to maintain a high GDP growth rate throughout the next decade.
“That’s why there are a lot of international franchises coming to the market to provide their unique set of products and services,” said Ngo. “Similar products and services may be offered by local businesses, but the local competitors normally do not have the same standards and success model that is proven like international brands that are here today,” he said.
Pizza chain Little Caesars, for example, doubled its franchise store network over the past six years. Little Caesars plans to double it up in the next four years in potential markets as Vietnam with franchise partnership up to 10 years.
Another pizza chain Grimaldi’s, which offers traditional coal-fired brick-oven pizza, is operating 49 successful pizzeria restaurants in the US.
Healthy dining restaurant chain Element Fresh owns nearly 40 restaurants in the highly competitive China market.
Cajun seafood chain The Boiling Crab is reporting annual sales of as much as US$6.2 million per restaurant.
Presotea from Taiwan has opened 350 bubble-tea stores in five countries within five years of launching franchising.
Waewpen Piemwichai, registered foreign attorney from Tilleke & Gibbins, warned that while the Vietnamese franchise market is attractive, the franchise registration process usually takes two to four months and trademark registration in Vietnam can take up to 18 months to complete. However, franchisees can operate their business as long as the trademark registration has been applied for.
Luyện phiên dịch sang tiếng việt:
Việt Nam Là Mảnh Đất Màu Mở Cho Thị Trường Chuyển Nhượng
F&B
5 thương hiệu nhượng quyền thành công của quốc tế đã nêu ra
một số nhận định để giải thích tại sao Việt Nam sẽ là thị trường tiềm năng tiếp
theo để tìm kiếm các đối tác chuyển nhượng.
Những lãnh đạo cấp cao từ Little Caesars, Presotea, Element
Fresh, The Boiling Crab và Gridmaldi đã tham dự một buổi hội thảo về khám phá
nhượng quyền vào cuối tuần qua tại Hà Nội được tổ chức bởi VF Franchise
Consulting, công ty có trụ sở tại Hồ Chí Minh.
Một số diễn giả khác đã khẳng định Việt Nam là thị trường
thu hút các công ty nhượng quyền. Chỉ trong vòng 10 năm, từ 2007-2016 164 công
ty nhượng quyền nước ngoài đã mang 201 thương hiệu đến Việt Nam. Trong số này
các công ty F&B chiếm đến 40% bao gồm các công ty như KFC, Lotteria,
Jollibee, Pizza Hut, Starbucks, McDonald’s, Domino’s Pizza, Popeye’s Chicken
and Texas Chicken.
Ông Sean Ngô, CEO của VF Franchise Consulting và cũng là đại
diện quốc tế của Boiling Crab cho biết, lý do chính tại sao các công ty nhượng
quyền nước ngoài đến Việt Nam là bởi vì họ thấy được tiềm năng để phát triển tại
đây. Với dân số lên đến 92 triệu người và tăng trưởng 1% mỗi năm với 60% dân số
dưới 30 tuổi.GDP Việt Nam mong đợi sẽ vẫn giữ tốc độ tăng trưởng cao trong thập
kỷ tới.
“ Điều này giải thích tại sao các công ty nhượng quyền quốc
tế đang thâm nhập vào thị trường này để cung cấp các sản phẩm và dịch vụ độc
đáo”. Ông Ngô Cho biết “ Các sản phẩm và dịch vụ tương tự có thể được cung cấp
bởi các doanh nghiệp trong nước, tuy nhiên những doanh nghiệp này lại chưa đáp ứng
được các tiêu chuẩn và mô hình thành công giống như các thương hiệu quốc tế như
các thương hiệu ở tại đây hôm nay”. Ông Ngô cho biết thêm.
Chuỗi cửa hàng Pizza Little Caesarslênđã tăng gấp đôi số cửa
hàng trong hệ thống của họ trong vòng 6 năm trở lại đây. Họ cũng đang có kế hoạch
để tăng số cửa hàng này lên gấp đôi trong 4 năm tới nhờ các thị trường tiềm
năng như Việt Nam với các hợp đồng nhượng quyền lên đến 10 năm.
Một chuỗi Pizza khác là Grimaldi’s, chuyên cung cấp các loại
bánh Pizza được nướng trong các lò nướng bằng than truyền thống, đã mở thành
công 49 cửa hàng trên khắp nước Mỹ.
Chuỗi nhà hàng Element Fresh , chuyên cung cấp các loại thực
phẩm tốt cho sức khỏe sở hữu gần 40 nhà hàng trong một thị trường cạnh tranh
cao như Trung Quốc.
The Boiling Grab, chuỗi nhà hàng hải sản báo cáo doanh số
năm đạt 6,2 triệu đô la trung bình mỗi cửa hàng.
Presotea, chuỗi thương hiệu trà sữa Đài Loan đã mở 350 cửa
hàng tại 5 quốc gia chỉ trong vòng 5 năm kể từ ngày bán nhượng quyền.
Công ty Waewpen Piemwichai, một luật sư của công ty
Tilleke&Gibbins đã cảnh báo rằng mặc dù thị trường nhượng quyền Việt Nam rất
thu hút, tuy nhiên quy trình đăng ký nhương quyền thường tốn từ 2 đến 4 tháng
và đăng ký thương hiệu tại Việt Nam có thể tốn đến 18 tháng để hoàn tất. Tuy
nhiên, bên nhận nhượng quyền có thể kinh doanh khi hoàn tất thủ tục đăng ký
thương hiệu.
Người dịch : Uy Nguyễn
Người dịch : Uy Nguyễn
Theo insideretail
Comments
Post a Comment